Over de opdracht
Xenos heeft samen met Persuade haar merkidentiteit en positionering aangescherpt en doorvertaald in een meerjarig crossmediale campagne. Omdat Xenos niet de capaciteit en ervaring in huis had om deze campagne te leiden is mij gevraagd dit project te begeleiden. Al sinds de oprichting staat Xenos open voor alles wat anders is. Xenos is ervan overtuigd dat anders het leven kleur geeft. Andere culturen, andere stijlen en andere smaken. De televisie - en online campagne moest een volledig andere ongewone uitstraling krijgen.
Werkwijze
Als projectleider was ik de schakel tussen het creatief bureau Persuade, het productiebedrijf, de media-inkoper en de commercieel directeur van Xenos. In mijn rol bewaakte ik planning en budget. Alle TV-campagnes zijn ontwikkelde op basis van stop motion.
Via een storyboard werd de animatie tot een gedetailleerde animatie uitgewerkt. Hierin werden de props en de Xenos-producten bepaald in overleg met inkoop en commercie. Vervolgens in een animatic kwam het storyboard tot leven in werd de timings van alle bewegingen bepaald. Voice-overs worden geschreven en een stem geselecteerd, de muziek gekozen en de set wordt aangekleed. Op de dag van de shoot worden alle bewegingen geschoten waarna het productiebedrijf Redrum gaat starten met het animeren.
Ondertussen bepaal ik samen met de media-inkoper het uitzendschema en stem ik met het online team af hoe we de campagne ook naadloos aansluiten op de online kanalen van Xenos. Ook in de winkels en op kantoor wordt POS-materiaal ontwikkeld zodat de campagne volledig 360° is doorgevoerd.
Resultaat
Voor het eerst in de geschiedenis van Xenos was de TV-campagne tijdens de woonmaand oktober 2019 te zien op televisie en online. In totaal heb ik 12 verschillende commercials voor Xenos mogen ontwikkelen. Nu nog steeds, drie jaar later, blijft het concept dat destijds tot bloei nog schitteren in de promotionele campagnes van Xenos.
Bekijk hieronder een aantal commercials: